آشپزی

ساخت وبلاگ

سخناني از امام علي النقي (عليه السلام)

 

 

طليعه

حضرت امام علي النقي عليه السلام در نيمه دوم ماه ذي الحجه، سال 212 ق در اطراف مدينه و در منطقه «صريا» چشم به جهان گشود. پدر گرامي اش حضرت جواد عليه السلام و مادر ارجمندش سمانه مغربيه از بانوان با فضيلت تاريخ مي‌باشد. مشهورترين القاب آن گرامي نجيب، مرتضي، هادي، نقي، عالم، فقيه، امين، مؤتمن، طيب، متوکل و عسکري است و در برخي منابع «ابوالحسن الثالث» و «فقيه عسکري» نيز گفته‌اند.

آن بزرگوار در سال 220 و در هشت سالگي به مقام خطير امامت نائل گرديد و به مدت 33 سال رهبري اهل ايمان را عهده دار بود. امام هادي عليه السلام دوران امامت خويش را با خلفاء ستمگر عباسي همچون معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعين و معتز سپري کرد.

به مناسبت ولادت آن رهبر والاي شيعيان جهان به فرازهايي از گفتارهاي هدايتگرش گوش جان مي‌سپاريم.

مذهبي

عظمت باري تعالي

شناخت وجود خداوند و اوصاف جلال و جمال باري تعالي در حد شايستگي هر انساني، به غير از طريق اهل بيت عليهم السلام امري ناممکن است؛ گرچه هر کسي نسبت به فراخور استعدادش خداوند را مي‌شناسد و به او ايمان مي‌آورد؛ اما بيان عظمت حق از زبان اهل بيت عليهم السلام جلوه اي ديگر دارد و آنان کامل ترين و مطمئن ترين منبع وحي و سرچشمه توحيدند. امام هادي عليه السلام در تبيين صفات خداوند مي‌فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُوصَفُ إِلَّا بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ وَ أَنَّي يُوصَفُ الَّذِي تَعْجِزُ الْحَوَاسُّ أَنْ تُدْرِکَهُ وَ الاْءَوْهَامُ أَنْ تَنَالَهُ وَ الْخَطَرَاتُ أَنْ تَحُدَّهُ وَ الاْءَبْصَارُ عَنِ الاْءِحَاطَةِ بِهِ نَأَي فِي قُرْبِهِ وَ قَرُبَ فِي نَأْيِهِ کَيَّفَ الْکَيْفَ بِغَيْرِ أَنْ يُقَالَ کَيْفَ وَ أَيَّنَ الاْءَيْنَ بِلَا أَنْ يُقَالَ أَيْنَ هُوَ مُنْقَطِعُ الْکَيْفِيَّةِ وَ الاْءَيْنِيَّةِ الْوَاحِدُ الاْءَحَدُ جَلَّ جَلَالُهُ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ؛(1)

خداوند متعال توصيف نشود، جز بدانچه خود وصف کرده است و چگونه توصيف مي‌شود آن وجودي که حواس مخلوقات از درکش ناتوان است و اوهام و خيالات به آن نمي‌رسند و تصور و انديشه ها به حقيقتش آگاه نمي‌گردند و در افق نگاه چشمها نگنجد! او با همه نزديکي دور است و با همه دوري اش نزديک. چگونگي را پديد آورد و خودش چگونه نيست. مکان را آفريد، ولي خود مکاني ندارد و از چگونگي و مکان داشتن جداست. يگانه است و بي همتا. با شکوه است و نامها و اسمائش همه مقدس‌اند و پاک.»

سعدي در بوستان در توضيح اين معنا سروده است:

جهان متفق بر الهيتش  فرو مانده از کنه ماهيتش
نه ادراک بر کنه ذاتش رسد  نه فکرت به غور صفاتش رسد
بشر ماوراي جلالش نيافت  بصر منتهاي جمالش نيافت
نه هر جاي مرکب توان تاختن  که جاها سپر بايد انداختن
نه بر اوج ذاتش پرد مرغ وهم  نه در ذيل وصفش رسد دست فهم
در اين بحر جز مرد داعي نرفت  گمان شد که دنبال راعي نرفت

چه شبها نشستم در اين سير گم  که دهشت گرفت آستينم که قُم

شکوه بندگي

از منظر فرهنگ متعالي توحيد، عبوديت و بندگي حضرت حق تعالي است که بالاتر از آن مقامي براي مخلوق متصور نيست:

خداوند متعال توصيف نشود، جز بدانچه خود وصف کرده است و چگونه توصيف مي‌شود آن وجودي که حواس مخلوقات از درکش ناتوان است

بلندي بايدت افکندگي کن        خدا را باش و کار بندگي کن

امام دهم عليه السلام در تبيين مقام بندگي مي‌فرمايد:

«مَنِ اتَّقَي اللَّهَ يُتَّقَي وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ وَ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقِينَ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَلْيَيْقِنْ أَنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقِين؛(2) هر که از نافرماني خدا بپرهيزد، [مردم] از نافرماني او پرهيز کنند و هر کس خدا را اطاعت کند، [ديگران] از او اطاعت مي‌کنند و کسي که از دستورات خالق فرمان برد، هيچ باکي از خشم مخلوقين نخواهد داشت و هر کس خالق را به خشم آورد، او بايد بداند که از خشم مردم در امان نخواهد بود.»

گرت اين بندگي تمام شود        چرخ و انجم ترا غلام شود

مقام عبوديت و بندگي آن چنان اهميت دارد که امير مؤمنان علي عليه السلام در اين زمينه به بندگي خود در برابر خداوند متعال افتخار مي‌کرد و مي‌فرمود: «إِلَهِي کَفَي بِي عِزّا أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْدا وَ کَفَي بِي فَخْرا أَنْ تَکُونَ لِي رَبّا أَنْتَ کَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي کَمَا تُحِبُّ؛(3) پروردگارا! اين عزت براي من بس است که بنده تو باشم و بالاترين افتخار براي من آن است که تو پروردگار من باشي. تو همان گونه اي که دوست دارم. پس مرا آن طوري که دوست داري، قرار ده!»

ريشه ها و نتايج تکبر

در سيره تربيتي امام هادي عليه السلام براي تربيت نفوس و زدودن صفات ناپسند از وجود آدمي به زمينهها و ريشه هاي خودپسندي اشاره شده است. آن حضرت مي‌فرمايد: «مَنْ اَمِنَ مَکْرَ اللَّهِ وَ أَلِيمَ أَخْذِهِ تَکَبَّرَ حَتَّي يَحِلَّ بِهِ قَضَاوُهُ وَ نَافِذُ أَمْرِهِ وَ مَنْ کَانَ عَلَي بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هَانَتْ عَلَيْهِ مَصَائِبُ الدُّنْيَا وَلَوْ قُرِضَ وَ نُشِرَ؛(4) هر کس از مکر و مؤاخذه دردناک خداوند، خود را در امان احساس کند، تکبر مي‌ورزد تا اينکه با قضا و تقدير خداوند مواجه گردد؛ اما انساني که بر دليل روشني از پروردگارش دست يافته است، مصيبتهاي دنيا بر او سخت نخواهد بود؛ گرچه قطعه قطعه شده و [اجزاء بدنش] پراکنده شود.»

طبق اين رهنمودِ ارزشمند، هر شخصي در راه رسيدن به تکامل و مقام والاي انسانيت لازم است که هرگز از وجود خداوند متعال و محاسبه و مؤاخذه اش غفلت نکند. غفلت از خداوند و روز معاد، انسان را به انواع مفاسد دچار مي‌کند و در حقيقت از خدا فراموشي به خود فراموشي تنزل يافته، هدف خود را در زندگي گم مي‌کند. چنين فرد غافلي از خود هرگز نمي‌پرسد که:

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود         به کجا مي‌روم آخر ننمايي وطنم

اما اگر انسان خود را در پرتو نور الهي قرار دهد و از نسيم رحمت حق بهره ور گردد، هرگز در مقابل حوادث و مصائب دنيوي مغلوب نمي‌گردد؛ چرا که به پشتوانه اي قوي همچون نيروي حق تکيه زده و در حصاري محکم پناه گرفته است.

بنابراين، ريشه مهم لغزشها، خطاها و آلوده شدن به صفات ناپسند، همان غفلت از خداوند و خود فراموشي است که اشخاص را از رسيدن به اهداف والاي انساني باز مي‌دارد.

امام دهم عليه السلام در روايتي ديگر به عواقب زيانبار صفت ناپسند تکبر اشاره کرده و در اين مورد هشدار داده و فرموده است: «مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ عَلَيْهِ؛(5) هر کس از خود راضي باشد، غضب کنندگان بر او بسيار خواهند شد.»

صفت تکبر انسان را نه تنها در معرض خشم مردم، بلکه مورد غضب خداوند نيز قرار مي‌دهد که در قرآن فرمود: «إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْتَکْبِرِينَ»؛(6) «خداوند گردنکشان [و متکبران] را دوست ندارد.»

امام هادي(ع):

هر کس از خود راضي باشد، غضب کنندگان بر او بسيار خواهند شد

عذاب جهنم و محروميت از الطاف الهي از ديگر رهاوردهاي تکبر است.

خويشتن را بزرگ مي‌بيني؟         راست گفتند يک دو بيند لوچ

در روايت آمده است که روزي حضرت سليمان بن داود عليهماالسلام امر کرد که تمام پرندگان و انس و جن به همراه او بيرون آمده، در بساط شگفت انگيز سليمان عليه السلام جاي گيرند. دويست هزار نفر از بني آدم و دويست هزار نفر از جنيان با او بودند. بساط او به قدري بلند شد که صداي تسبيح ملائکه را در آسمانها شنيد. سپس بساط او آن قدر پايين آمد که کف پايش به دريا رسيد. در آن حال، ندايي آسماني به اصحاب سليمان عليه السلام گفت: اگر در دل فرمانرواي شما (سليمان عليه السلام) ذره اي تکبر بود، بيشتر از آنچه بلند کرده اند، او را به زمين فرو مي‌بردند.(7)

ز خاک آفريدت خداوند پاک        پس اي بنده افتادگي کن چو خاک

تواضع سر رفعت افرازدت         تکبر به خاک اندر اندازدت

ارزش علم و دانش

کسب علم و دانش از مهم ترين شيوه هاي رسيدن به قله کمال است و انسان بدون علم ره به جايي نمي‌برد. امام دهم عليه السلام بر اين باور بود که براي نيل به مقاصد عالي انساني لازم است که افراد به دنبال دانش و معرفت باشند؛ چرا که بدون آگاهي هيچ رهروي به مقصد نرسد.

آن رهبر فرزانه در گفتاري ارزشمند مي‌فرمايد: «إِنَّ الْعَالِمَ وَ الْمُتَعَلِّمَ شَرِيکَانِ فِي الرُّشْدِ؛(8) دانشمند و دانشجو هر دو در رشد و هدايت شريک‌اند.» اگر علماء و متفکران جامعه تلاش نکنند و عموم مردم نيز به دنبال آموزش نباشند، سطح افکار مردم رشد نمي‌يابد و پيشرفت صورت نمي‌گيرد.

شرف و قيمت و قدر تو به فضل هنر و است  نه به ديدار و به دينار و به سود و به زيان

اساسا براي تهذيب نفس و پيمودن راه کمال، علماء اخلاق، معرفت و کسب آگاهي را از عوامل مؤثر در روح و روان آدمي مي‌دانند. آري، دانش انسان را به خطرات راه آگاه مي‌کند و عظمت و عزت خداوندي را به ياد مي‌آورد و انسان شايسته هر قدر علم و دانشش بالاتر باشد، تواضع و صفات حميده در وجودش بيشتر شکوفا مي‌گردد. انسان کمال خواه با معرفت به ناتواني و مقام پايين خود و اطلاع از عظمت حق و شکوه و جلال کبريايي اش در راه رشد و تهذيب گام برمي دارد.

امام هادي عليه السلام ارزش دانشمندان را بالاتر از خود علم و دانش مي‌دانست و مي‌فرمود: «أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ؛(9) دانشمند از دانش برتر است.» البته علم و دانش بعد از غلبه صفات زشت و فساد افراد تأثيرگذاري اندکي دارد؛ چنان که حضرت علي النقي عليه السلام فرمود: «اَلْحِکْمَةُ لَا تَنْجَعُ فِي الطِّبَاعِ الْفَاسِدَةِ؛(10) حکمت در طبيعتهاي فاسد سودي نمي‌بخشد.»

امام هادي(ع):

دانشمند از دانش برتر است

موقعيت ممتاز مکانهاي مقدس

در بينش توحيدي اسلام، انسان هر لحظه و در هر زمان و مکان در محضر خداست؛ اما خداوند متعال براي تقرب بيشتر بندگانش و براي آسايش و آرامش آنان، زمانها و مکانهايي را معين کرده است که ويژگي خاصي دارند.

امام علي النقي عليه السلام با اشاره به موقعيت ممتاز اماکن مقدس فرمود:

«اِنَّ لِلَّهِ بُقَاعا يُحِبُّ اَنْ يُدْعَي فِيهَا فَيَسْتَجِيبُ لِمَنْ دَعَاهُ وَ الْحَيْرُ مِنْهَا؛(11) خداوند مکانهاي مقدسي دارد که دعا در آن جاها را دوست مي‌دارد. پس هر کس در آن مکانها او را بخواند، اجابتش مي‌کند و حائر حسيني عليه السلام يکي از آنهاست.»

در اين سخن، پيشواي دهم نکات مهمي را مورد توجه قرار داده و به مشتاقان فرهنگ اهل بيت عليهم السلام گوشزد کرده است: نخست به ارزش اين مکانهاي شريف پرداخته و آنها را بقعه هاي خدايي ناميده، سپس اهميت دعا و استجابت آن را در اين مکانها مورد تأکيد قرار داده و در آخر، مزار دلرباي حضرت سيد الشهداء عليه السلام، را از مصاديق بارز بقاع الهي و محل استجابت دعاي بندگان شمرده است.

امام هادي عليه السلام در کلام ديگري عظمت بارگاه امام حسين عليه السلام را اين گونه بيان مي‌کند: «هر کس از منزل خود به قصد زيارت بارگاه حضرت حسين عليه السلام حرکت کند و به نزد فرات برسد و در آنجا غسل کند، از رستگاران نوشته مي‌شود و هر گاه به امام حسين عليه السلام سلام کند، از سعادتمندان محسوب مي‌گردد و اگر از نماز زيارت فارغ شد، فرشته اي از سوي خداوند متعال به او مي‌گويد: رسول خدا صلي الله عليه و آله به تو سلام مي‌رساند و مي‌گويد: تمام گناهانت بخشوده شد، اعمال را از نو شروع کن!»(12)

روزگار ناسازگار

گاهي اين نکته به ذهن مي‌آيد که آيا واقعا برخي زمانها، مکانها و يا عوامل و حوادث طبيعي در زندگي انسان دخالت دارند؟ آيا بدي و خوبي و شوم بودن را مي‌توان به روزها و روزگاران نسبت داد؟ امام هادي عليه السلام پاسخ اين پرسش را به يکي از يارانش توضيح داد.

حسن به مسعود مي‌گويد: به محضر مولايم حضرت ابوالحسن الهادي عليه السلام رسيدم. در آن روز چند حادثه ناگوار و تلخ برايم رخ داده بود؛ انگشتم زخمي شده و شانه ام در اثر تصادف با اسب سواري صدمه ديده و در يک نزاع غير مترقبه لباسهايم پاره شده بود. به اين خاطر، با ناراحتي تمام در حضور آن گرامي گفتم: عجب روز شومي برايم بود! خدا شرّ اين روز را از من باز دارد! امام هادي عليه السلام فرمود: «يَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِکَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ؛ اي حسن! اين [چه سخني است که مي‌گويي] با اينکه تو با ما هستي، گناهت را به گردن بي گناهي مي‌اندازي! [روزگار چه گناهي دارد!]»

حسن بن مسعود مي‌گويد: با شنيدن سخن امام عليه السلام به خود آمدم و به اشتباهم پي بردم. گفتم: آقاي من! اشتباه کردم و از خداوند طلب بخشش دارم. امام فرمود: اي حسن! روزها چه گناهي دارند که شما هر وقت به خاطر خطاها و اعمال نادرست خود مجازات مي‌شويد، به ايام بدبين مي‌شويد و به روز بد و بيراه مي‌گوييد!

حسن گفت: اي پسر رسول خدا!، براي هميشه توبه مي‌کنم و ديگر عکس العمل رفتارهايم را به روزگار نسبت نمي‌دهم. امام در ادامه فرمود: «يَا حَسَنُ اِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُثِيبُ وَ الْمُعَاقِبُ وَ الْمُجَازِي بِالاْءَعْمَالِ عَاجِلاً وَ آجِلاً؛ اي حسن! به طور يقين خداوند متعال پاداش مي‌دهد و عقاب مي‌کند و در مقابل رفتارها در دنيا و آخرت مجازات مي‌کند.»(13)

امام علي النقي(ع):

خداوند مکانهاي مقدسي دارد که دعا در آن جاها را دوست مي‌دارد. پس هر کس در آن مکانها او را بخواند، اجابتش مي‌کند و حائر حسيني عليه السلام يکي از آنهاست

شيوه حفظ دوستان

از منظر امام دهم عليه السلام يکي از ويژگيهاي اولياء خدا و انسانهاي صالح عفو و گذشت و پذيرش عذر ديگران است.

ايوب بن نوح مي‌گويد: آن حضرت طي نامه اي به يکي از ياران ما که موجب ناراحتي شخصي شده بود، توصيه کرد که برو از فلاني عذر خواهي کن و بگو: «إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْرا إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ؛(14) اگر خداوند خير بنده اي را بخواهد، [او را حالتي عطا مي‌کند که] هرگاه از او عذر خواسته شد، مي‌پذيرد.» تو نيز عذر ما را بپذير!

براي پاسداري از حريم دوستان نيک نبايد در باره آنان سخت گيري کرد، بلکه بايد در موارد لغزش و خطايشان عفو و گذشت پيشه کرد و عذرشان را پذيرفت؛ زيرا اگر به بهانه هاي ساده، انسان دوستان خود را طرد کند و از خود دور سازد، به مرور زمان غريب و تنها خواهد ماند و مخالفانش افزايش مي‌يابند؛ در حالي که دوستان خوب بازوي نيرومندي در زندگي افراد به شمار مي‌آيند. لقمان حکيم به فرزندش سفارش مي‌کرد که: «يَا بُنَيَّ اتَّخِذْ أَلْفَ صَدِيقٍ وَ أَلْفٌ قَلِيلٌ وَ لَا تَتَّخِذْ عَدُوّا وَاحِدا وَ الْوَاحِدُ کَثِيرٌ؛(15) فرزندم هزار دوست بگير و البته هزار کم است و يک دشمن براي خودت درست نکن که يکي هم زياد است.»

بنابراين، براي رسيدن به سعادت و توفيق در زندگي، انسان بايد از دوستان خوب محافظت کند و با اختلاف کوچک و جزئي و لغزشهاي ساده نبايد آنان را از دست بدهد، بلکه شيوه اهل بيت عليهم السلام را در نظر بگيرد و از گناهانشان بگذرد. اگر عذر خواهي کردند، بپذيرد و عفو و گذشت پيشه کند.

سعدي گفته:

با مردم سهل گوي دشوار مگوي  با آن که درِ صلح زند جنگ مجوي

پي نوشت:

1? تحف العقول، ص 482؛ الکافي، ج 1، ص 138?

2? تحف العقول، ص 482?

3? بحارالانوار، ج 74، ص 402?

4? تحف العقول، ص 483?

5? بحارالانوار، ج 69، ص 316?

6? نحل / 23?

7? معراج السعاده، ص 270؛ محجة البيضاء، ج 6، ص 213?

8? کشف الغمه، ج 2، ص 386?

9? اعلام الدين، ص 311?

10? همان.

11? تحف العقول، ص 482?

12? کامل الزيارات، ص344?

13? بحارالانوار، ج 56، ص 2?

14? مستدرک الوسائل، ج 8، ص 329

15? وسائل الشيعه، ج12، ص 16?

مبلغان؛ شماره 74

تهيه:ح.عسگري

تنظيم:س.آقازاده

منبع: موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان

لينک مستقيم: http://mihangram.com/mazhabi-80.html

امام هادي (ع)

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : سخنانی از امام هادی (ع),سخنانی از امام هادی علیه السلام,سخنان امام هادي عليه السلام,احادیثی از امام هادی ع, نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 152 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 14:47

خورش قورمه سبزي با سينه مرغ

مواد لازم :

سبزي قورمه                                  يک کيلو

سينه مرغ                                     2 عدد سينه مرغ

لوبيا چشم بلبلي يا چيتي                        100 گرم

ليمو عماني آسياب شده                         4 يا 5 عدد

پيازسرخ کرده                                  2يا 3 ق سوپخوري

روغن                                         200 گرم

 طرز تهيه : قرمه سبزي

لوبيا را از شب قبل با آب ولرم خيس کنيد. بعد از 12 ساعت خوب بپزيد.

سينه هاي مرغ را به اندازه دلخواه تکه تکه کنيد بعد با کمي روغن تفت دهيد

تا طلايي شود سپس پياز را خلال خيلي نازک خرد کنيد ودر روغن سرخ کنيد

( پياز نبايد خيلي تيره رنگ يا بسوزد و يا سفيد رنگ باشد پياز بايد طلايي شود )

سبزي را ريز خرد کنيد و کمي تفت دهيد.

حالا سبزي تفت داده شده و لوبياي پخته  و سينه مرغ  و پياز طلايي شده را در

قابلمه ريخته و نمک و فلفل و ليمو عماني هسته گرفته شده و آسياب شده را

به آن اضافه کنيدوبه اندازه اي آب داخل خورش بريزيد که تا سه سانت روي مواد

را بپوشاند . بعد از جوش آمدن خورش حرارت را کم کنيد تا به آرامي خورش بپزد

وقتي خورش به روغن افتاد غذا آماده است

قورمه سبزي

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 183 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 14:42

گمج کباب

( کباب کوبيده )

مواد لازم

گوشت 200 گرم
گردو 50 گرم
سبزي ( تره، جعفري و گشنيز) يك پيمانه
پياز خلالي‌شده نصف پيمانه
رب گوجه‌فرنگي دو قاشق غذاخوري
رب انار دو قاشق غذاخوري
آب انار دو قاشق غذاخوري
آب نصف پيمانه

( کباب کوبيده )

طرز تهيه

ابتدا گوشت‌ها را مربعي شكل خرد كنيد سپس گردو ساييده شده و سبزي خردشده را به همراه پياز،  رب انار، رب گوجه‌فرنگي و آب انار به گوشت اضافه كنيد و در آخر به مخلوط آب اضافه كرده و داخل قابلمه يا گمج (ديگ گِلي مخصوص استان گيلان) بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد. بعد از دو ساعت غذا آماده مي‌شود.

کباب کوبيده

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : گمج کباب,گمج کباب گیلانی,گمج کباب رشتی,گمج كباب,گمج كباب رشتي,طرزتهیه گمج کباب,طرز پخت گمج کباب,خورشت گمج کباب,سبزی گمج کباب,طرزتهیه ی گمج کباب, نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 144 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 14:36

آش آبليمو
 

( آش رشته )

 مواد لازم

برنج  :  375 گرم
سبزي آش  :  1 کيلو
فلفل  :   قدري
زردچوبه  :   قدري
نمک  :   قدري
آب ليموترش  :  5 فنجان
لپه  :  75 گرم
پياز  :  275 گرم
نعناع  :  3 قاشق سوپخوري
گلپر  :   قدري

( آش رشته )

طرز تهيه آش آبليمو


سبزي آش يعني تره، جعفري، شنبليله و اسفناج را پاک کرده آن را خرد نمائيد سه کاسه آب در ديگ ريخته سبزيجات و برنج را در آن بپزيد، همين که برنج پخته شد و لعاب پس داد، يک پياز درشت را حلقه حلقه بريده در ماهي تاوه سرخ نموده و همراه با زرد چوبه و نمک آن را پس از ريختن آب ليمو، در آش بريزيد.
سپس قدري گلپر نرم هم در آش ريخته نعناع داغ را آماده کنيد تا آن را روي آش بريزيد.
اگر بخواهيم آش آبليمو يا آش گوجه و يا آش آب نارنج و يا آش آبغوره و يا آش زرشک و يا آش آلو بخارا بپزيم، بجاي آب ليمو هر يک از مواد مذکور را در آش مي‌ريزيم تا آش مطلوب به‌دست آيد.

آش رشته

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : آش آبليمو,آش آبلیمو, نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 167 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 14:29

آموزش و طرز تهيه دلمه کلم برگ

آموزش و طرز تهيه دلمه کلم برگ

آشپزي

مواد لازم

گوشت چرخ‌كرده                                                       500 گرم
سبزي دلمه (تره، جعفري، شويد، ترخون، مرزه و پيازچه)       500 گرم
برنج                                                                       5/1 پيمانه
آلو خورشي                                                              10 تا 15 عدد
پياز بزرگ                                                                  يك عدد
كلم بزرگ                                                                 يك عدد
روغن براي سرخ كردن                                                 به ميزان لازم
نمك، فلفل سياه، زردچوبه، زيره سياه و زعفران                   به ميزان لازم
شكر                                                                      يك قاشق غذا خوري

طرز تهيه

پياز را نگيني كرده و تفت مي‌دهيم، گوشت را اضافه كرده و بعد از كمي تفت دادن ادويه‌ها و نمك را اضافه مي‌كنيم. برنج را كه از قبل به صورت كته‌اي پخته (نيم‌پز) شده را به گوشت اضافه و مخلوط مي‌كنيم، سبزي خرد كرده را اضافه كرده و سپس از روي حرارت برمي‌داريم. كلم را شسته و انتهاي آن را با يك چاقوي تيز و باريك به صورت مخروط درآورده و خارج مي‌كنيم بعد كلم را در قابلمه‌اي كه پر از آب‌جوش است مي‌اندازيم بعد از 4 تا 5 دقيقه حرارت آن را از قابلمه خارج كرده و براي چند دقيقه مي گذاريم تا خنك شود. از اولين برگ كلم شروع كرده و جدا مي‌كنيم و برگ‌ها را كنار مي‌گذاريم تا خنك شود. انتهاي برگ را كه كمي سفت است با چاقو بريده و يك قاشق از مواد را داخل آن گذاشته و كناره‌هاي برگ را مي‌بنديم، آن را رول مي‌كنيم يا به صورت بقچه‌اي مي‌بنديم. در كف ظرف بزرگي چندبرگ كلم انداخته و دلمه‌ها را در آن مي‌چينيم تا ظرف پر شود يك ليوان آب روي آن ريخته و آلوها را كه از قبل خيس كرده‌ايم روي دلمه‌ها ريخته و روي حرارت مي‌گذاريم تا پخته شود. بعد از آن كه دلمه‌ها پخته شد شكر، سركه و     ليوان آب را مخلوط كرده و روي دلمه‌ها مي‌ريزيم و مي‌گذاريم به مدت 20 دقيقه حرارت ببيند تا مزه آن ملس شود.

نكته : اگر شكر اين دلمه را از ابتداي كار اضافه كنيم كلم‌ها پخته نمي‌شوند و دلمه‌ها سفت مي‌شوند.

لينک مستقيم: http://mihangram.com/ashpazi-192.html

کلم دلمه

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : دلمه کلم برگ,دلمه کلم برگ تبریز,دلمه کلم برگ با رب انار,دلمه کلم برگ قالبی,دلمه کلم برگ مجلسی,دلمه کلم برگ درسته,دلمه کلم برگ شیرین,دلمه کلم برگ خوشمزه,دلمه کلم برگ تبریزی,دلمه کلم برگ مامی سایت, نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 159 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 14:24

آموزش نماز شب

آموزش نماز شب

مذهبي

منتخب مفاتيح الجنان

نماز شب يازده رکعت مي باشد.

که هشت رکعت آن به نيت نماز نافله شب و به صورت دو رکعتي خوانده مي شود در دو رکعت اول از اين هشت رکعت نماز در رکعت اول بعد از حمد شوره قل يا ايها الکافرون را بخوانيد و در رکعت دوم سوره توحيد خوانده شود

دو رکعت ديگر آن به نيت نماز شفع خوانده مي شود که بهتر است در رکعت اول آن سوره ناس و در رکعت دوم آن سوره فلق خوانده شود و قنوت هم گرفته نشود تا اينجا ده رکعت شده است.

يک رکعت باقي مانده با تيت نماز وتر خوانده مي شود در رکعت آخر مي توان سه مرتبه سوره توحيد و يکبار سوره ناس و يک مرتبه هم سور فلق خوانده مي شود و يا اينکه در سه رکعت آخر بعد از حمد سوره توحيد را بخوانيد

در قنوت نماز وتر دعا براي چهل مومن مي کنيم و به عنوان مثال مي گوييم اَللّهُمَ اغْفِرْ لفلان و بحاي کلمه فلان نام کسي را که مي خواهيد برايش دعا کنيد را مي بريم مثلا مي گوييد اللهم اغفر سيد جواد نجفيان و هفتاد مرتبه استغفر الله ربي و اتوب اليه و و هفت مرتبه هم هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ النّارِ و سيصد مرتبه العفو گفته مي شود و  در پايان هم بگوييد رَبِّ اِغْفِرْلي وَارْحَمْني وَ تُبْ عَلَيَّ اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحيمِ

نماز شب

نماز نافله شب ←← هشت رکعت

نماز شفع ←← دو رکعت

نماز وتر ←← يک رکعت

قنوت نماز وتر ←← 40 مرتبه اَللّهُمَ اغْفِرْ لفلان بجاي فلان نام کسي که براي آن مي خواهيم دعا کنيم را مي گوييم

                          70 مرتبه استغفر الله ربي و اتوب اليه

                          7 مرتبه هم هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ النّارِ

                          300 مرتبه العفو

                          1 مرتبه رَبِّ اِغْفِرْلي وَارْحَمْني وَ تُبْ عَلَيَّ اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحيمِ

براي بدست آوردن اطلاعات بيشتر به مفاتيح الجنان مراجعه کنيد.
دوستان ما را نيز از دعاي خيرتان فراموش نکنيد التماس دعا از همه شما عزيزان.
دوستاني که تمايل دارند مي توانند در اين سايت نام هاي خود را قرار دهند تا همديگر را در نماز شب دعا کنيم اگر توفيق خواندن اين نماز با ارزش را بدست آورديم
دعا براي ظهور آقامون, امام زمان (ع) را در هيچ زماني فراموش نکنيد.

اَللّهُمَ عَجِّلْ لِوَليِّکَ اْلفَرَج

آموزش نماز شب

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نحوه نماز شب,نحوه نماز شب قدر,نحوه نماز شب اول قبر,آموزش نماز شب,آموزش نماز شب قدر,آموزش نماز شب اول قبر,آموزش نماز شب اهل سنت,آموزش نماز شب تصویری,آموزش نماز شب به زبان ساده,آموزش نماز شب pdf, نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 162 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 14:13

آموزش و نحوه درست کردن گرلمه

آموزش و نحوه درست کردن گرلمه

آموزش آشپزي

مواد لازم

آرد الك‌شده                       دو پيمانه
كره                                 20 گرم
مايه خمير                          يك قاشق سوپخوري
نمك                                 يك قاشق چايخوري
روغن مايع                          يك قاشق سوپخوري

مواد براي داخل نان

سبزي‌هاي معطر                  300 گرم
پنير                                   100 گرم
تخم‌مرغ آب‌پز                        يك عدد

طرز تهيه گُـرِلـمِـه

مايه خمير را با نصف ليوان آب حل كرده و آرد و كره را مخلوط مي‌کنيم تا خمير درست شود. خمير را به مدت دو ساعت استراحت بدهيد، سپس سبزي را مقداري بخارپز مي‌کنيم بعد خمير را با وردنه مثل نان باز كرده، آن‌گاه سبزي خردشده، پنير و تخم‌مرغ را داخل خمير مي‌ريزيم و يك لايه نازك خمير را روي هم مي‌گذاريم، درون تابه را چرب كرده مقداري نمك زده و با حرارت ملايم دو طرف نان‌ها را سرخ مي‌كنيم بعد از پخته شدن آنها را برش زده، داخل ديس چيده و سرو مي‌كنيم.

لينک مستقيم: http://mihangram.com/ashpazi-190.html

گرلمه

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 165 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 14:08

طرز تهيه و آماده سازي رب انار

 

 

طرز تهيه و آماده سازي رب انار به همراه تصوير

طرز تهيه رب انار

براي تهيه رب انار,به يک ديگ يا قابلمه اي نيازمند هستيم.به اندازه ي نيازمان انارها را مي شوييم مثلا10 کيلو و داخل سبدي قرار مي دهيم
انارها را داخل ظرف تميزي دون(دانه دانه)مي کنيم مقداري از آب آن را ميگيريم بعد مابقي دانه هاي انار را داخل ظرفمان مي ريزيم و بعد روي شعله گاز با آتش قرار مي دهيم تا به چوش بيايد و بايد در حين پختن رب انارمان آن را هم بزنيم تا ته نگيرد بعد از پخته شدن دانه ها, سبدي را درب قابلمه مناسب قرار مي دهيم و دانه هاي انار چوشيده شده را داخل آن سبد مي ريزيم و آنها را با وسيله مناسبي مانند گوش کوب که دستمان نسوزد آنها را له کرده تا تمامي گوشت دانه ها گرفته شود و فقط تفاله هاي آن باقي بماند و آب انار گرفته شده را روي آنها مي ريزيم تا مابقي گوشت دانه وارد ظرف زير سبد شوند ,بعد قابلمه زير سبد که حاوي گوشت و آب انار است را روي حرارت قرار مي دهيم تا چوشيده شود و سفت شود و رب انار شما آماده مي شود

 

تذکر:گوشت و آب انار را هم بزنبد تا رب ته نگيرد چرا که باعث تلخ شدن رب مي شود
 

منبع :مادربزرگ مدير سايت ميهن گرام

طرز تهيه و آماده سازي رب انار

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 179 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 14:02

دسر ژلاتيني آلبالويي به همراه تصوير

دسر ژلاتيني آلبالويي به همراه تصوير

آشپزي

مواد لازم

آلبالو                                 يك كيلوگرم
شكر                                 210 گرم
پودر ژلاتين                          سه قاشق سوپخوري
آب                                   500 ميلي‌ليتر
خامه قنادي                        300 گرم
وانيل                                قاشق مرباخوري

طرز تهيه

آلبالوهاي هسته گرفته را پوره مي‌كنيم و بعد از صاف كردن نيم كيلو از آن را جدا مي‌كنيم.

شكر، پودرژلاتين و آب را مخلوط كرده و روي حرارت قرار مي‌دهيم تا شكر و ژلاتين حل شوند در اين مرحله آن را از روي حرارت برمي‌داريم. پوره آلبالو را به محلول شكر و ژلاتين اضافه كرده و مخلوط مي‌كنيم. بعد از سرد شدن كامل مواد، خامه قنادي فرم گرفته را با ساير مواد مخلوط مي‌كنيم ، وانيل را افزوده و داخل قالب با گنجايش 5/1 ليتر مي‌ريزيم و به مدت چهار تا پنج ساعت در يخچال قرار مي‌دهيم تا ببندد. دسر را از يخچال درآورده و در ظرف مناسب برمي‌‌گردانيم و تزئين مي‌كنيم.

لينک مستقيم: http://mihangram.com/ashpazi-193.html

دسر ژلاتيني

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 159 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 13:55

آموزش و نحوه درست کردن استروژن کبابي

آموزش و نحوه درست کردن استروژن کبابي

آموزش آشپزي

 

مواد لازم

ماهي استروژن                              300 گرم
پياز                                              يك عدد
زعفران                                         يك قاشق غذاخوري
روغن زيتون                                    يك قاشق چايخوري
زنجبيل رنده شده                            كمي
پودر سير                                       يك قاشق چايخوري
ليموترش                                       يك عدد
فلفل دلمه سبز                               يك عدد
شويد تازه                                      چند برگ
نمك و فلفل                                   به ميزان لازم
كرفس                                         به ميزان لازم
سس سويا                                   يك قاشق چايخوري

طرز تهيه

استروژن را به تكه‌هاي مساوي برش دهيد. پياز، كرفس و فلفل دلمه سبز را خلال كرده همراه با زعفران آب شده، روغن زيتون، سس سويا، پودر شير، زنجبيل رنده شده، نمك و فلفل داخل يك ظرف مخلوط كنيد و به تكه‌هاي استروژن بيفزاييد، سبزي‌هاي خلال شده را هم به آن اضافه نماييد و به مدت دو ساعت داخل يخچال قرار دهيد. بعد از گذشت اين زمان مي‌توانيد آن را كباب كنيد اين كباب با سبزي‌هاي بخارپز يا پلو سرو مي‌شود.

لينک مستقيم: http://mihangram.com/ashpazi-191.html

سبزي پلو ماهي

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 157 تاريخ : چهارشنبه 31 شهريور 1395 ساعت: 13:50

 خصلت مؤمن با توجه به حدیثی از امام رضا (ع)

3 خصلت مؤمن با توجه به حدیثی از امام رضا (ع)

مذهبی

کارشناس برنامه زمزم معرفت با اشاره به حدیثی از امام رضا علیه السلام گفت: مؤمن، مؤمن نمی گردد مگر اینکه سه خصلت مدارا کردن با مردم، استقامت در برابر سختی ها و پنهان کردن رازهای مردم را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا مدرسی در برنامه زمزم معرفت در شبستان امام خمینی حرم مطهر با استناد به حدیثی از امام رضا(ع) تصریح کرد: مومن واقعی باید سه خصلت داشته باشد اول پنهان کردن رازهای دیگران که سنت وسیره پرودگار متعال است.
وی افزود: همانطور که خداوند گناهان و خطاهایی که بنده در خلوت خود انجام می دهد و افشای هر یک از آنها باعث رسوایی او می شود را به خاطر حفظ آبروی بنده پنهان می کند، مؤمن هم باید اگر خطایی از برادر مؤمن خود ببیند افشا نکند تا آبروی او به خطر نیفتد.
خطیب حرم مطهر دومین خصلت مؤمن را مدارا کردن با مردم عنوان کرد وگفت: این سنت وسیره پیامبر(ص) بوده که در طول دوران پیامبری خود با اینکه مردم برخوردهای نامناسب با ایشان داشتند ولی هرگز با مردم مجادله نمی کرد بلکه با مهربانی ومدارا آنها را به راه مستقیم هدایت می نمود.
وی افزود: مومنان به ویژه کسانی که در صدد احیای فریضه امر به معروف ونهی از منکر و اصلاح جامعه هستند و ممکن است با افراد جاهلی برخورد کنند که با احکام و اعتقادات دینی آشنایی نداشته باشند باید با نرمی و لطافت با آنها برخورد کنند و از مجادله با آنها بپرهیزند.
حجت الاسلام والمسلمین مدرسی خاطرنشان کرد: سومین خصلت مؤمن از نظر امام رضا علیه السلام صبر و تحمل در برابر مشکلات و نابسامانی های زندگی است؛ این سنت و سیره امامان معصوم (ع) است که با توکل به خداوند و ایمان قوی در برابر مشکلات ومصائب ایستادگی می کردند.
وی با بیان اینکه شرط کامل بودن ایمان مومنان، پذیرش ولایت امام رضا(ع) است، تصریح کرد: زمانی که امام رضا(ع) به اجبار مأمون از مدینه به خراسان هجرت کردند، بعد از ورود به نیشابور مردم از ایشان خواستند که سخنی بگوید وامام(ع) فرمودند: اعتقاد به” لا الله اله الله” مانند حصاری است که انسان را از شر دشمنان و عذاب الهی دور می کند.
سخنران ویژه برنامه زمزم معرفت افزود: امام رضا(ع) شرط کامل بودن ایمان و دور شدن از عذاب الهی را پذیرش ولایت خودشان عنوان کردند، زیرا در آن زمان فرقه واقفیه به علت خصومتی که با امام موسی کاظم(ع) داشتند ولایت امام رضا(ع) را انکار کرده بودند ولی هرکسی که ولایت امام هشتم را قبول داشت امامت بقیه امامان (ع) را از امام علی(ع) تا امام زمان(عج) را پذیرفته بود.

منبع:  amfm.ir    

 

لینک مستقیم: http://mihangram.com/mazhabi-78.html

مؤمن

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 119 تاريخ : جمعه 26 شهريور 1395 ساعت: 9:30

آموزش و طرز تهیه آش گوجه فرنگی مخصوص

آموزش و طرز تهیه آش گوجه فرنگی مخصوص

آشپزی

مواد لازم

برنج                              يك پيمانه خيس كرده
لپه                               نصف پيمانه
سبزي آش                     ۷۵۰ گرم
پيازداغ                           به ميزان لازم
نمك، فلفل و روغن            به ميزان لازم
رب گوجه‌فرنگي                پنج قاشق سوپخوري
نعناداغ براي تزئين             به مقدار لازم

طرز تهيه

ابتدا لپه را با پيازداغ و زردچوبه نيم‌پز مي كنيم، برنج خيس كرده را به آن اضافه‌كرده و مي‌گذاريم برنج خوب بپزد تا آش لعاب بيندازد، سپس آب گوجه را همراه با سبزي آش (يا اگر رب بود رب را با سبزي آش) به قابلمه افزوده، نمك و فلفل مي‌زنيم تا زماني‌كه‌آش جا بيفتد.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-189.html

آش رشته

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 157 تاريخ : جمعه 26 شهريور 1395 ساعت: 9:14

آموزش و طرز تهیه گریل میگو با آناناس

آموزش و طرز تهیه گریل میگو با آناناس

آشپزی

مواد لازم

میگوی تمیز شده                          ۳۰ عدد
پیازچه خرد شده                           نصف پیمانه
کره                                           ۲ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای قرمز خرد شده           یک عدد متوسط
آناناس بدون آب                            ۲۰۰ گرم
برنج پخته                                    ۴ پیمانه

طرز تهیه

دو ورق فویل بزرگ را روی هم قرار دهید. کره را در آن با فاصله بگذارید.میگوی خام را روی کره بچینید، سپس روی آن را پیازچه، فلفل دلمه ای و آناناس و در آخر روی آن برنج بریزید.فویل را محکم ببندید و به مدت ۳۰ دقیقه در فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا گریل میگو با آناناس آماده شود و با برنج یا نان سرو نمایید.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-188.html

میگو

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 165 تاريخ : جمعه 26 شهريور 1395 ساعت: 9:08

آموزش و حوه درست کردن انار آویج گیلانی

آموزش و حوه درست کردن انار آویج گیلانی

آشپزی

مواد لازم

گردو                                               ۳۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده                               ۳۰۰ گرم
رب انار                                             یک قاشق غذاخوری
آبغوره یا آب اناز                                  ۱ پیمونه
رب گوجه فرنگی                                 یک قاشق غذاخوری
پیاز                                                 یک عدد
سبزی (تره – جعفری – نعنا)                  روی هم ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
نمک و فلفل                                      به مقدار لازم

طرز تهیه

۱- در ابتدا رب انار، آب انار یا آبغوره رو به همراه کمی نمک و فلفل میزاریم ته یه قابلمه کمی جوش بخوره و بعد گردوی ساییده شده رو بهش اضافه میکنیم و حسابی با هم مخلوط میکنیم
۲- بعد به دفعات بهش آب سرد اضافه کرده تا زمانی که گردومون حسابی باز شده و دونه های روغن روش نمایان شه ( از اون موقع دیگه بهش آب سرد اضافه نمیکنیم) بعد بهش رب گوجه زده و میذاریم تا جا بیفته
۳- سبزیها رو خرد کرده و کمی در روغن سرخ میکنیم و به گردوی پخته شده اضافه میکنیم ،گوشت چرخ کرده رو به همراه پیاز رنده شده، نمک ، فلفل و کمی از سبزیها قبل سرخ شدن رو به صورت کوفته قلقلی درآورده و کمی در تابه تفت میدیم و به خورشتمون اضافه میکنیم،
۴- وقتی کوفته ها پختن و خورشتمون به روغن افتاد آماده است

منبع: مجله مراحم

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-187.html

کوفته فسنجان

 

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 161 تاريخ : جمعه 26 شهريور 1395 ساعت: 8:57

آموزش و نحوه درست کرد خورش بامیه

آموزش و نحوه درست کرد خورش بامیه

آموزش آشپزی

مواد لازم

گوشت با استخوان                       ۷۵۰ گرم
باميه                                        ۷۵۰ گرم
رب گوجه فرنگي                          دو قاشق سوپخوري
آبليموي تازه                                دو تا سه قاشق سوپخوري
پياز سرخ كرده                             دو قاشق سوپخوري
نمك و فلفل                                به ميزان لازم

طرز تهيه

پياز داغ را آماده كرده و گوشت را به آن اضافه مي‌كنيم حدود سه دقيقه تفت داده، سپس دو تا سه ليوان آب به آن اضافه كرده و مي‌گذاريم گوشت بپزد.
باميه‌ها را پس از تميز كردن و شستن (نبايد زياد باميه‌ها را كوتاه كرد، كافي است كمي چوب‌هاي ته آن را بگيريم) در ظرفي حاوي آب جوش كه كمي نمك به آن اضافه كرده‌ايم ريخته و پنج دقيقه مي‌جوشانيم، سپس در صافي ريخته تا آب اضافه آن برود.
پس از اين كه گوشت پخت رب، آبليمو، نمك و فلفل را به خورش اضافه كرد، باميه‌ها را در خورش ريخته و مي‌گذاريم پنج دقيقه ديگر بجوشد تا خورش آماده شود.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-186.html

خورش بامیه

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 149 تاريخ : جمعه 26 شهريور 1395 ساعت: 8:49

نماز حضرت فاطمه (س)

( نماز شب  )

 

منتخب مفاتيح الجنان

روايت شده: حضرت فاطمه عليها السّلام دو ركعت نماز ميخواند كه جبرئيل به ايشان تعليم داده بود آن حضرت در ركعت اوّل پس از سوره » حمد «صدر مرتبه سوره «قدر» و در ركعت دوّم بعد از سوره «حمد» صد مرتبه سوره «توحيد» را قرائت ميكردند، و چون سلام ميدادند اين دعا را ميخواند: سُبْحَانَ ذِي الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِيفِ سُبْحَانَ ذِي الْجَلالِ الْبَاذِخِ الْعَظِيمِ سُبْحَانَ ذِي الْمُلْكِ الْفَاخِرِ الْقَدِيمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْبَهْجَةَ وَ الْجَمَالَ سُبْحَانَ مَنْ تَرَدَّى بِالنُّورِ وَ الْوَقَارِ سُبْحَانَ مَنْ يَرَى أَثَرَ النَّمْلِ فِي الصَّفَا سُبْحَانَ مَنْ يَرَى وَقْعَ الطَّيْرِ فِي الْهَوَاءِ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا لا هَكَذَا غَيْرُهُ پاك و منزّه است آن خدايى كه داراى شكوه افراشته و بلند است، پاك و منزّه است خدايى كه صاحب شوكت والا و بزرگ است، پاك و منزّه است خدايى كه دارنده فرمانروايى پر افتخار ديرينه است، پاك و منزّه است آن كه لباس خرّمي و زيبايى به بر دارد، پاك و منزّه است آن كه در پوششى از نور وقار است، پاك و منزّه است آن كه ردّپاى مورچه را بر سنگ سخت مى بيند، پاك و منزّه است آن كه خطّ سير پرنده را در هوا مى بيند، پاك و منزّه است آن كه او چنين است و جز او چنين نيست.
سيّد ابن طاووس فرموده: در روايت ديگرى وارد شده كه پس از اين نماز تسبيح مشهور حضرت زهرا عليها السّلام را كه بعد از هر نماز خوانده ميشود بخوانند، و پس از آن صد مرتبه صلوات بر محمّد و خاندان او فرستند.
و شيخ د ركتاب «مصباح المتهجدّين» فرموده است: نماز حضرت فاطمه عليها السّلام دو ركعت است، در ركعت اوّل سوره «حمد» و صد مرتبه سوره «قدر» و در ركعت دوّم سوره «حمد» و صد مرتبه «توحيد» خوانده شود، و چون سلام داده شد تسبيح حضرت زهرا عليها السّلام را بخوانند، آنگاه دعاى «سبحان ذى العزّ الشامخ» را تا آخر قرائت كنند.
و شيخ فرموده: كسيكه اين نماز را بجاى آورد، چون از تسبيح فارغ شود زانوها و دستان خود را تا آرنج برهنه نمايد و همه مواضع سجود خود را بدون مانع و حايل به زمين بچسپاند و از خدا حاجت بخواهد، و به هر كيفيتى كه دوست دارد دعا كند، و در همان حال سجده بگويد: يَا مَنْ لَيْسَ غَيْرَهُ رَبٌّ يُدْعَى يَا مَنْ لَيْسَ فَوْقَهُ إِلَهٌ يُخْشَى يَا مَنْ لَيْسَ دُونَهُ مَلِكٌ يُتَّقَى يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ وَزِيرٌ يُؤْتَى يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ حَاجِبٌ يُرْشَى يَا مَنْ لَيْسَ لَهُ بَوَّابٌ يُغْشَى يَا مَنْ لا يَزْدَادُ عَلَى كَثْرَةِ السُّؤَالِ إِلّا كَرَماً وَ جُوداً وَ عَلَى كَثْرَةِ الذُّنُوبِ إِلّا عَفْواً وَ صَفْحاً صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا اى آن كه جز او پروردگارى نيست كه خوانده شود، اى آن كه وراى او معبودى نيست كه او پروا شود! اى آن كه جز او فرمانروايى نيست كه از او پرهيز شود! اى آن كه او را وزيرى نيست كه به او روى آرند! اى آن كه او را نگهبانى نيست تا به او رشوه داده شود! اى آنكه او را دربانى نيست تا به وسيله او به درگاهش آيند! اى آن كه بر اثر بسيارى درخواست، جز كرم و جود، و بر اثر كثرت گناهان جز عفو، و گذشت نيفزايد، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و با من چنين و چنان كن.
و به جاى» كذا و كذا «حاجات خويش را از خدا بخواهد.
نماز ديگر از حضرت فاطمه عليها السّلام: شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس از صفوان روايت كرده اند كه محمّد بن على حلبى روز جمعه، خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شد و عرضه داشت: علاقمندم به من عملى بياموزى كه بهترين كارها در روز جمعه باشد حضرت فرمود: من كسى را كه براى رسول خدا عزيزتر از حضرت فاطمه باشد سراغ ندارم، و چيزى را برتر از آنچه پيامبر به فاطمه آموخت، نميشناسم، پيامبر به دخترش فرمود: هركه صبح جمعه را دريابد، غسل كند و قدمهايش را بگسترد و چهار ركعت نماز) دو نماز دو ركعتى (بگذارد.
در ركعت اوّل پس از سوره «حمد» پنجاه مرتبه سوره «توحيد» و در ركعت دوم، پس از سوره «حمد» پنجاه مرتبه سوره «و العاديات» و در ركعت سوّم پس از «حمد» پنجاه مرتبه سوره «اذا زلزلت» و در ركعت چهارم پس از سوره «حمد» پنجاه مرتبه سوره «اذا جاء نصر اللّه.
.
.
» كه مراد از اين سوره سوره مباركه نصر است يعنى آخرين سوره اى كه نازل شده است.
و چون از نماز فارغ شوند، اين دعا را بخوانند: إِلَهِي وَ سَيِّدِي مَنْ تَهَيَّأَ أَوْ تَعَبَّى أَوْ أَعَدَّ أَوِ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةِ مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ فَوَائِدِهِ وَ نَائِلِهِ وَ فَوَاضِلِهِ وَ جَوَائِزِهِ فَإِلَيْكَ يَا إِلَهِي كَانَتْ تَهْيِئَتِي وَ تَعْبِئَتِي وَ إِعْدَادِي وَ اسْتِعْدَادِي رَجَاءَ فَوَائِدِكَ وَ مَعْرُوفِكَ وَ نَائِلِكَ وَ جَوَائِزِكَ فَلا تُخَيِّبْنِي مِنْ ذَلِكَ يَا مَنْ لا تَخِيبُ عَلَيْهِ مَسْأَلَةُ السَّائِلِ وَ لا تَنْقُصُهُ عَطِيَّةُ نَائِلٍ فَإِنِّي لَمْ آتِكَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ قَدَّمْتُهُ وَ لا شَفَاعَةِ مَخْلُوقٍ رَجَوْتُهُ أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِشَفَاعَتِهِ إِلا مُحَمَّدا وَ أَهْلَ بَيْتِهِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ، اى معبود و سرور من! اگر ديگران به اميد رسيدن به عطا و مواهب وجود و بخشش ها و هدايا آماده و مهيّا و مجّهز و مستعد ورود بر آفريده اى چون خو شده اند، پس خدايا! پس خدايا! آمادگى و مجهّز بودن و مهيّا بودن و استعداد من به اميد دستيابى به بهره ها و نيكى و عطايا و هدايا تو تنها به سوى توست، پس مرا از اين همه نااميد مساز، اى آن كه خواهش هيچ نيازمندى از او بى ثمر نماند، و بخشش بخشنده اى از او نكاهد! من با كردار شايسته اى كه پيش فرستاده باشم به پيشگاه تو نيامده ام، و با يارى آفريده اى كه به او اميد بسته باشم و با آن به تو تقرب جويم، به درگاهت بار نيافتم جز به اميد شفاعت محمّد و خاندان او كه درود تو بر او و بر ايشان باد، أَتَيْتُكَ أَرْجُو عَظِيمَ عَفْوِكَ الَّذِي عُدْتَ بِهِ عَلَى الْخَطَّائِينَ عِنْدَ عُكُوفِهِمْ عَلَى الْمَحَارِمِ فَلَمْ يَمْنَعْكَ طُولُ عُكُوفِهِمْ عَلَى الْمَحَارِمِ أَنْ جُدْتَ عَلَيْهِمْ بِالْمَغْفِرَةِ وَ أَنْتَ سَيِّدِي الْعَوَّادُ بِالنَّعْمَاءِ وَ أَنَا الْعَوَّادُ بِالْخَطَاءِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ أَنْ تَغْفِرَ لِي ذَنْبِيَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الْعَظِيمَ إِلا الْعَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ در حالى به نزد تو آمدم كه گذشت كريمانه ات را اميد دارم، گذشتى كه به آن بر خطاكاران در حال پافشارى بر گناهان است، پس مداومت آنان بر كارهاى حرام تو را از اينكه آمرزشت را بر آنان ارزانى دارى باز نداشت، و تو اى سرور من! بسيار بر نعمت بخشى بازگردى و من بر خطا كارى، به حق محمّد و خاندان پاكش از تو ميخواهم، كه گناه بزرگ ام را بيامرزى، زيرا گناه بزرگ را جز آمرزگار بزرگ نيامرزد؛اى بزرگ! اى بزرگ! اى بزرگ اى بزرگ اى بزرگ! اى بزرگ! مؤلف گويد: سيد ابن طاووس در كتاب «جمال الاسبوع» [زيبايى ايّام هفته] براى هر يك از امامان عليهم السّلام نمازهاى به همراه دعا ذكر نموده كه شايسته است در اينجا بيان شود.

منبع:  پايگاه اطلاع رساني دفتر حضرت استاد حسين انصاريان ، موسسه فرهنگي دارالعرفان

( نماز شب  )

 

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نماز حضرت فاطمه س,نماز حاجت حضرت فاطمه س,کیفیت نماز حضرت فاطمه زهرا,نماز وعبادت حضرت فاطمه زهرا,قنوت نماز حضرت فاطمه زهرا, نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 158 تاريخ : چهارشنبه 24 شهريور 1395 ساعت: 4:13

کار نيک و صالح فرزند در پرونده والدين نيز درج مي شود

کار نيک و صالح فرزند در پرونده والدين نيز درج مي شود

مذهبي

در حرم مطهر عنوان شد

عمل صالح فرزندان، در پرونده والدين نيز ثبت مي شود

کارشناس علوم تربيتي در حرم حضرت معصومه سلام الله عليها گفت: اعمال صالح و نيک يک فرزند با تربيت اسلامي در منظر اسلام به عنوان عمل صالح والدين او از سوي خداوند متعال در نامه اعمالشان درج مي شود.

به گزارش پايگاه خبري آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، حجت الاسلام والمسلمين سيد عليرضا تراشيون در نشست پرسش و پاسخ تخصصي تربيت کودک که در شبستان امام خميني(ره) برگزار شد با اشاره به اينکه نگاه مثبت ستون يک ارتباط موفق و ايدئولوژيک را ترسيم مي کند، اظهار کرد: بايد توجه داشت که نوع فکر انسان گفتار و در مرحله بعد رفتار و مهم ترين کنش هاي اجتماعي افراد را شکل مي دهد.

کارشناس تربيت فرزند نگاه مثبت به فرزند در منظر اسلام يکي از مهمترين عوامل تربيت فرزند است، گفت: تربيت موفق يک کودک بهتر از همه اشيائي است که خورشيد بر آن مي تابد؛ بر اين اساس بايد توجه داشت که اين نکته برگرفته از همان نگاه مثبت است که مقدمه انگيزه اي قوي براي تربيت کودک مي شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به روايات اسلامي که دختران را مونس و همراهان والدين معرفي مي کند، گفت:  فرزند آوري نوعي سرمايه گذاري غني براي آينده والدين است؛ اين در حالي است که اين نگاه مثبت از فرهنگ جامعه اسلامي و برخي از خانواده هاي مسلمان حذف شده است.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينکه در معارف ديني اسلام، نامه اعمال والدين صاحب فرزند هيچ گاه مختومه نمي شود، اظهار کرد: اعمال صالح و نيک يک فرزند با تربيت اسلامي در منظر اسلام به عنوان عمل صالح والدين او از سوي خداوند متعال در نامه اعمالشان درج مي شود.

حجت الاسلام تراشيون در ادامه با اشاره به اينکه براي همسران بايد شخصيت اصلي يک زن، شوهر او باشد، اظهار کرد: در اسلام و معارف آن توجه به نيازهاي همسران از اولويت هاي اصلي و تعيين کننده در آخرت آنان بيان شده است؛ بر اين اساس محبت به همسر يکي از مهمترين ارکان يک زندگي موفق را شکل مي دهد.

حجت الاسلام تراشيون سلب محبت به همسر را کليدي ترين  عامل طلاق در جامعه عنوان کرد، اظهار کرد: در برخي از روايات ابراز محبت صريح لساني بسيار مورد تاکيد قرار گرفته است؛ براين اساس در برخي از روايات به صراحت آمده است که مرد بايد مهربانترين به خانواده خود باشد.

سخنران حرم، مهربان بودن را مجموعه رفتارها، کردارها و گفتار ها برشمرد و اظهار کرد: در روايات اخلاق نيکو براي خانواده به عنوان ستون مستحکم زندگي موفق بيان شده است؛ بر اين اساس قدم برداشتن به سوي خانه از قدم بر داشتن به سوي مسجد برتر شمرده شده است.

منبع: amfm.ir

عمل صالح

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 148 تاريخ : چهارشنبه 24 شهريور 1395 ساعت: 4:10

آموزش و نحوه درست کردن رولت مرغ فلورنتينا

آموزش و نحوه درست کردن رولت مرغ فلورنتينا

آشپزي

مواد لازم

سينه مرغ                                    يك عدد
فلفل دلمه‌اي                                يك عدد
اسفناج                                       نيم كيلوگرم
قارچ                                           60 گرم
پياز                                            60 گرم
ژامبون مرغ                                   يك ورق
تخم‌مرغ                                       يك عدد
شير                                           يك ليوان
روغن                                          سه قاشق غذاخوري
آرد سوخاري                                  به مقدار لازم
پنير پيتزا                                       50 گرم

طرز تهيه

سينه‌مرغ را با يك چاقوي تيز از وسط باز مي‌كنيم و آن را توسط استيك‌كوب يا گوشت‌كوب كوبيده و كنار مي‌گذاريم. در ماهي‌تابه مقداري روغن ريخته، پياز و فلفل‌دلمه خرد شده را به آن افزوده و سپس قارچ را به آن اضافه مي‌كنيم تا خوب پخته شوند. اين مخلوط را هم كنار مي‌گذاريم.
در قابلمه كوچكي مقدار كمي آب‌ ريخته و اسفناج را به آن اضافه كرده و به مدت دو دقيقه آن را بخارپز و آبكش مي‌كنيم و بعد آب اضافه آن را با فشردن مي‌گيريم. سپس در روي سينه‌مرغ يك پر ژامبون مرغ را قرارمي‌دهيم و بعد اسفناج پخته شده را روي آن گذاشته، قارچ، فلفل‌دلمه و پياز پخته شده را اضافه مي‌كنيم و مقداري جعفري ساطور شده را روي آن مي‌پاشيم و در آخر، پنير را روي مواد ذكر شده قرار داده و از يك طرف سينه‌مرغ را مانند پاكت مي‌بنديم و آن را در يك عدد كيسه فريزر گذاشته، به مدت يك ساعت در يخچال قرار مي‌دهيم تا خوب به هم بسته شود.
رولت مرغ را از كيسه فريزر درآورده و آن را در آرد سفيد و سپس در تخم‌مرغ و شير مخلوط مي‌گذاريم و در نهايت در آرد سوخاري آغشته كرده و آن را به آرامي در روغن نه چندان داغ قرار مي‌دهيم تا به آرامي طبخ شود. آن را اسلايس كرده و ميل مي‌كنيم.

لينک مستقيم: http://mihangram.com/ashpazi-182.html

رولت مرغ با عسل

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : رولت مرغ فلورنتینا, نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 158 تاريخ : چهارشنبه 24 شهريور 1395 ساعت: 4:06

آموزش و نحوه درست کردن اردور تن ماهي

آموزش و نحوه درست کردن اردور تن ماهي

آموزش آشپزي

مواد لازم

نان تست سبوس دار                      يک بسته بزرگ يا 24 عدد
سس مايونز                                 3 قاشق غذاخوري
ماست چکيده                               5 قاشق غذاخوري
پنير خامه اي                                 يک بسته
تن ماهي                                     سه قوطي
خيارشور درشت                             6 تا 7 عدد
جعفري يا شويد                              دو پيمانه، ساطوري

طرز تهيه

ابتدا دور نان هاي تست را بگيريد و از وسط آن ها را به دو مثلث برش بزنيد. ابتدا سس مايونز، ماست چکيده و پنيرخامه اي را با يکديگر مخلوط کنيد.
روي هر کدام مقداري از سس ها را ماليده و کمي تن ماهي بگذاريد. خيارشورها را برش هاي خيلي نازک زده و روي تن ها قرار دهيد. نان بعدي را نيز روي مواد قرار داده و مجدداً از مواد فوق روي آن بماليد. اين کار را به همين ترتيب تا آخر ادامه دهيد تا داخل همه  مثلث ها از مواد ماليده شود. نان ها را از درازا در ظرف مورد نظر براي سرو قرار دهيد. به يک طرف آن ها از مايه ي سس ماليده و روي آن جعفري ساطوري بپاشيد.

لينک مستقيم: http://mihangram.com/ashpazi-185.html

اردور تن ماهي

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : اردور تن ماهي, نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 145 تاريخ : چهارشنبه 24 شهريور 1395 ساعت: 4:02

سيني بادمجان با مرغ
( کيک کشک بادمجان )
مواد لازم


پياز 1 عدد رنده شده
سير 2 حبه رنده شده
سينه مرغ آبپز شده 2 عدد
جعفري ريز شده 1 ليوان
فلفل دلمه خلال شده 1 عدد
هويج رنده شده 2 عدد
بادمجان برش داده شده و سرخ شده 4 عدد
خامه 1 ليوان
پنير موزاريلا رنده شده به مقدار لازم
نمك و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم


طرز تهيه


بادمجانهاي سرخ شده را كف ظرف پيركسي بچينيد.در ماهيتابه اي نسوز پياز را همراه سير در كمي روغن تفت دهيد.فلفل دلمه+هويج+نمك و فلفل و ادويه را مواد اضافه كرده سپس مرغ آبپز شده كه به صورت خلال باريك خرد كرده ايد را به مواد اضافه كرده كمي تفت دهيد.مواد آماده شده را روي سطح بادمجانها بريزيد.پنير موزاريلا رنده شده را روي سطح مواد پاشيده سپس روي پنير را جعفري ريز شده بريزيد. روي مواد را با بقيه بادمجانهاي سرخ شده پر كرده سپس خامه را كمي زده روي سطح مواد بريزيد. روي خامه پنير رنده شده بپاشيد.ظرف را به مدت 20 الي 30 دقيقه در فري كه از قبل گرم كرده ايد با حرارت 180 درجه سانتيگراد قرار دهيد تا زمانيكه روي پنير طلايي رنگ شود.

( کيک کشک بادمجان )

آشپزی...
ما را در سایت آشپزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عاطفه ashpazi25 بازدید : 145 تاريخ : چهارشنبه 24 شهريور 1395 ساعت: 3:58